Otthon – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához
Az 5–6. osztályos természettudomány tantárgy tanítását támogató, a komplex szemléletű természettudományos nevelést segítő pedagógus ötlettárak második kötete az Otthon című gyűjtemény.
Jelen kiadvány a legszűkebb életterünkkel (lakás, ház) kapcsolatos érdekes kérdésekre épülő foglalkozásterveket tartalmaz. Pl. Miért csak félig töltik a csipszes zacskót? Mi a házban a legnagyobb és a legkisebb élőlény? Ehetők-e az ásványok? Mitől pezseg az ásványvíz? Egy-egy kérdéshez két foglalkozástervet kínálunk. A többségük 2×45 perces időtartamra tervezett, de van köztük olyan is, amit témanap vagy témahét keretében ajánlott megvalósítani.
Az oldalon a kiadvány foglalkozásaihoz készült mellékletek is elérhetőek. A könnyebb felhasználás érdekében azokat a témákat, amelyek több online mellékletet tartalmaznak, kiegészítettük egy digitális segédanyaggal is.
Cím: Otthon – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához (Érdekes kérdések egész évre)
Kiadja: a Református Tananyagfejlesztő Csoport 2021.
Tananyagfejlesztők: Farkasné Nagy Krisztina, Kissné Laár Eszter, Saly Erika, Sápi Mária, Szűcs Boglárka
Szakmai lektor: Dr. Victor András
Illusztrálta: Mazács Anita, Vajda Melinda
Szerkesztette: Farkas Judit, Farkasné Nagy Krisztina, Pompor Zoltán, Saly Erika, Victor András
Tördelés, grafikai munka, nyomdai előkészítés: Rezessy Szabolcs
ISBN: 978-615-5834-20-2
Online segédanyagok
foglalkozástervenként
Foglalkozástervek
Milyen lenne az ezüstös ősrovar közösségi profilja?
1.2. a) melléklet: Ezüstös ősrovar
1.2. b) melléklet: Szempontok az ezüstös ősrovar megismeréséhez
2.1. a) melléklet: Idővonal kártyái eseményekkel, időpontokkal
2.1. b) melléklet: Kártyák megfelelő helyének kiszámítása
2.1. c) melléklet: Más léptékű időskála
2.2. melléklet: Profilkép sablonja
1.1. Ismerkedés az ezüstös pikkelykével
1.1.a Ezüstös pikkelyke (Forrás: https://pixabay.com/hu/images/search/silverfish/)
1.1.b Pikkelykéknek behajtani tilos tábla (Forrás: https://rovarirtas-kartevomentesites.hu/ezustos-pikkelyke-irtas/)
1.2. Lapbook lépésről lépésre
1.2.a Szókártyák csoportalakításhoz
1.2.b Csoportfeladatok leírása, közösségi oldal lehetséges elemei
1.2.c Lapbook – minta
1.3. Aukció
1.3. Krajcárok
2.2. Lapbook, lapbook, mondd meg nékem…
2.2. Csoportfeladatok lapbookhoz
2.3. Fejezd be a mondatokat!
Min szeretnél változtatni lakóhelyeden?
1. Mi fán terem a térkép?
1.1. Szerepkártyák
2. Öröm-bánat térkép
2.1.2. Vásárhelyi Judit (szerk., 1996): Magyarország Öröm és Bánat Térképe, TermészetBÚVÁR Alapítvány, Bp.
2.1.3. Pongráctelep öröm-bánat térképe
2.1.4. Öröm-bánat pontok a Rákos-patak környezetében
3. Legyen a bánatból öröm!
3.1. Melléklet: Akcióterv sablonja
1. Elődeink öröksége
1.1. Matricák
1.2. Ablak módszer
1.3.a Régen és ma táblázat
1.3.b Kérdések pármunkához
2. Tettek mezején
2.1. Csoportok feladatai
Miért csak félig töltik a csipszes zacskót?
1. Csipsztan
1.1. A csipsz története
2. Apróbetűs részek
3. Olajpálma pálmaházban?
3.1. Nem élhetek pálmaolaj nélkül
3.1.2. Pálmaolajfilm
3.1.2. Variáció 1. Pálmaolajfilm 2.
3.1.2. Variáció 2. Orángutánfilm
3.1.2. Variáció 2. Orángutánfilm képei
3.2. Pálmafasablon
Mi a házban a legnagyobb és a legkisebb élőlény?
1.1. melléklet: Rigó Béla Nálatok, laknak-e állatok című verse a Kaláka együttes előadásában
1.2. melléklet: Élőlények kártyái
1.3. melléklet: Móra Ferenc: A mi pókunk
3. melléklet: Régi mértékegységek hosszúságmérésre
Ehetők-e az ásványok?
1. Milyenek az ásványok?
1.1. Ásványok vizsgálata
1.3. Ásványok keménysége
2. Az ehető ásvány
2.1. A só, népmese
2.2. Kősó keletkezése
1. Mik azok az ásványok?
1.2. Sávos ásvány a sós posványban
1.2.1. Ásványok képekkel
1.3. Hamupipőke bevetésen
Ajánlott honlap 1.: Különleges és gyönyörű ásványok
Ajánlott honlap 2.: Hogyan keletkezett a világ legnagyobb geódája?
Ajánlott honlap 3.: A világ legnagyobb kristályai
Geology.com honlap: https://geology.com/minerals/
További ajánlott források:
2. Mi mindenre használjuk?
2.2. Képrejtvény
Különleges és gyönyörű ásványok
2.2.1. Ásványfestés
2.3.1. Keresztrejtvény
2.3.2. Szobor játék
Benedek Elek: Mese a sóról (külön linken: videó)
Mitől pezseg az ásványvíz?
1. A borvíz legendája
1.1.a A borvíz legendája
1.2. Szókereső: A borvíz legendája
1.3. Csoportfeladatok
1.3.a Érzékelők csoport megfigyelési táblázata
1.3.b Kémlelők csoport megfigyelési táblázata és színskála
2. Hungarikumok nyomában
2.1. Szódagyártás
2.1.a Szódagyártás szerencsekerék
2.2. Időutazás csoportfeladatok
2.2.a Jedlik Ányos
2.2.c A fröccs
2.2.d Savanyúvíz
2. Ásványok a vízben
Ásványvíz, gyógyvíz, termálvíz kisfilm (7 perc 22 mp-ig)
2.1. melléklet: Kérdések az Ásványvíz, gyógyvíz, termálvíz kisfilmhez
Hogyan kerül a víz a csapba?
1. Víz, víz, tiszta víz
1.1. Az ivóvízfogyasztás és folyadékbevitel
1.2. Szólások és mondások a vízről (csoportalkotáshoz)
1.3. Ivóvizek vizsgálata feladatlap
2. Hogyan kerül a víz a csapba?
2.1.a Csoportfeladatok: Víztorony
1. Ess, eső, ess!
1.1.a Weöres Sándor: Eső (vers, videó)
1.1.b Weöres Sándor: Eső (versszöveg)
1.2. A víz körforgása
1.3. Esőmérő készítése
2. Hogyan kerül a víz a csapba?
Mennyi vizet használok egy nap?
1. A kék bolygó
1.1.1. Űrfelvétel a Földről (forrás: One Year on Earth – Seen From 1 Million Miles)
1.1.2. Vízmennyiség-arányok a Földön (online és letölthető formátumban)
1.1.3. és 1.1.4. Édesvízkészlet megoszlása a Földön (online és letölthető formátumban)
1.3. Űrhajmosás (video)
2. Verseny az ivóvízért
2.1.2. Szókártyák az „Amerikából jöttem” játékhoz
2.2. Vízhiány számláló
2.3. A víz nekem…
3. Vízhasználati szokások
3.2. Vízszámla
3.2. Variáció: vízfogyasztás-kalkulátor
3.2. Variáció: mértékegységváltó
3.3. Hideg zuhany
3.4. Vízlábnyom (online és letölthető formátum)
3. Mosó Masa mosodája
3.1. A helyes kézmosás lépései
3.1.a A helyes kézmosás lépései (videó)
3.3. Víztakarékos csapfej (videó)
4. Mennyi vizet használok egy nap?
5. Készítsünk vízórát!
6. Spóroljunk a vízzel!
6.b Hogyan kell?