Szántó, mező, rét – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához
Az 5–6. osztályos természettudomány tantárgy tanítását támogató, a komplex szemléletű természettudományos nevelést segítő pedagógus ötlettárak harmadik kötete a Szántó, mező, rét című gyűjtemény.
Az új gyűjteménnyel folytatjuk utunkat és az Otthon, valamint a Kert után egy kicsit távolabb jutunk, s vizsgáljuk meg a foglalkozástervekben bemutatott módokon például ezeket az érdekes kérdéseket: Hol a világ vége? Mi történne, ha minden méh elpusztulna? Gyógyítanak-e a gyógynövények? Hogyan tudod használni a napsugárzást? Egy-egy kérdéshez két foglalkozástervet kínálunk. A többségük 2×45 perces időtartamra tervezett, de van köztük olyan is, amit témanap vagy témahét keretében ajánlott megvalósítani.
Az oldalon a kiadvány foglalkozásaihoz készült mellékletek is elérhetőek. A könnyebb felhasználás érdekében azokat a témákat, amelyek több online mellékletet tartalmaznak, kiegészítettük egy digitális segédanyaggal is.
Cím: Szántó, mező, rét – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához (Érdekes kérdések egész évre)
Kiadja: a Református Tananyagfejlesztő Csoport 2022.
Tananyagfejlesztők: Farkasné Nagy Krisztina, Saly Erika, Sápi Mária, Szűcs Boglárka, Tóth Timea Katalin
Illusztrálta: Vajda Melinda
Szerkesztette: Farkas Judit, Farkasné Nagy Krisztina, Pompor Zoltán, Saly Erika, Victor András
Olvasószerkesztő: Kolcza Judit
Nyelvi lektor: Gyimesné Szekeres Ágnes
Tördelés, grafikai munka, nyomdai előkészítés: Rezessy Szabolcs
ISBN: 978-615-5834-24-0
Lapozzon bele a kiadványba
Online segédanyagok
foglalkozástervenként
Foglalkozástervek
Hol a világ vége?
1. A Föld alakja
1.1. A Föld alakja
1.1.a Egyiptomi ábrázolás a Földről
1.2. Miklya Zsolt: Végtelen sál – Költögető (blog.hu)
1.3. Möbius-szalag
2. 80 nap alatt a Föld körül
2.1. Phileas Fogg útvonala (online hivatkozás és nyomtatható változat)
2.2. Föld körvonalas térkép (9. oldal)
3. A világ végén
3.1. Csoportfeladatok – A világ végén
3.2. Mese
1. Hol van a világ vége?
1.1. Teddneki János mese
2. Hol a világ közepe?
2.1. Este jó (Zelk Zoltán verse)
2.3. Hiszem, ha látom!
2.4.1. Geocentrikus világkép
2.4.2. Tejútrendszerben Naprendszer
2.5.1. Európa-központú:
2.5.2. Ázsia-központú
2.5.3. Amerika-központú
2.5.4. Ausztrália-központú térkép
2.6. Greenwich
3. Itt a világvége?
3.1. Világvége
3.1.1. Oreo
3.1.2. Utolsó ítélet
3.2. Világvége
Gyógyítanak-e a gyógynövények?
1. Gyűjtögessünk!
1.2. Gyógynövénygyűjtés
2. Erdő szélén házikó
2.1. Csoportok feladatai
2.3. Rímbe szedett gyógynövények
1.1. Mesekert
Mechler Anna: Bíborka és a varázsfőzet mese
1.2. Mi a közös a bíbor kasvirágban és a sündisznóban?
1.2.1. Kérdések a bíbor kasvirágról; Háttérinformációk
1.2.2. Fotó a bíbor kasvirágról
2.1. Varázsszérum küldetés
2.1.1. Gyógynövénykereső menetlevél
2.1.2. Gyógynövényképek és leírások (és megoldókulcs)
2.2. Izzik a…
2.2.1. Galagonya képe
2.2.2. Weöres Sándor: Galagonya
Mi lenne, ha minden méh elpusztulna?
Komplex – nem tantárgyi – tanulásszervezési formák című kiadvány
1. Légy te is rovarász!
1.1. Beporzó állatok és beporzásra váró növények
1.3. Virágporgyűjtögetők
1.4. Ki vagyok én? (képek beporzó állatokról)
2. Méhek, poszméhek, fadongók
2.1. Beporzó puzzle
2.1.1. Beporzó puzzle (nyomtatható verzió)
2.2. FB-profil
2.4. A házi méh részei
3. Méhek társadalma
3.1. Méhek útján
3.2.1. A méhek családja (gondolattérkép)
3.2.2. Egy méhcsalád hétköznapjai (szöveg)
3.5.1. Méhek által előállított termékek, amelyeket felhasználunk
3.5.2. Ellenőrzés
4. Méhek tánca
4.1. Méhek tánca
4.2. A méhek tánca
5. Méhek és dongók a zenében
5.1.a A méh
5.1.b A dongó
5.1.c Méhek esküvője
6. Méhek az irodalomban
6.2.1. Csokonai Vitéz Mihály: A méhekhez
6.2.2. Mézes versek
7. Apiterápia
7.2.a Méz- és növénykép-párosító
7.2.b Hogyan őriztem a méheket? (finnugor népmese)
8. Kertészkedjetek!
8.1.b Beporzóbarát növényfajok (poszter)
8.1.c Virágnaptár (minta)
8.1.d Tábla üzenettel (minta)
9. Iskolaméhészeti program
9.1. Méhecske Iskola
9.2. Beszámoló
10. Méhészet látogatása
10.1. Méhek lakása
11. Méhviasszal diómécses készítése
11.1. Méhviasszal diómécses készítése
13. Mézesbáb készítése
13.1. Mézeskalács receptje
14. Híres emberek, akik méhészkedtek
14.1. Infografika-készítés
16. Rovarhotel, méhbölcső
16.1. Rovarszálló készítése
16.1.a Rovarszálló
16.1.b Rovarhotel puzzle
17. „Beporzók városa” társasjáték
17.1. Beporzók városa
19. Méhek és az építészet
19.1. Méhek építkezése
1. Csípem a méheket
1.1.1. Szókereső
1.1.2. Szókereső nyomtatáshoz
1.1.3. A dongó
1.2.1. Csoportok feladatai
2. A méhek védelmében
2.1.1. Méhitató leírása
2.1.2. Méhlegelő képeken
2.1.3. Méhecskehotel leírása
Hogyan futkos a víz tetején a molnárpoloska?
1. Víz, vízpart élővilága
1.1.1. Vizek, vízpartok állatfajai
1.1.2 Természetességmérő (Mocsarak és vízfelületek adatlap)
1.3. Tavakban és patakokban élő gerinctelen állatok határozókulcsa c. határozólap
2. Hogyan futkos a víz tetején a molnárpoloska?
2.1. Molnárka kép
1. Elkészülni! Vigyázz!
1.1.1. Vízipók és a molnárkák
1.1.2. Keresztrejtvény
1.2. Csoportfeladatok (A – Fejvadászok; B – Menedzserek; C – Morzsázók; D – Ellenőrök)
2. Kész! Rajt!
2.1. Videó: Molnárka készítése
2.1.1. Molnárkakészítés lépései
Mennyi idő alatt lehet valahonnan eltüntetni a termőföldet?
1. A magvető
1.1. Vincent van Gogh: A magvető
1.1.1. Magvető kotta
2. Nézzünk a lábunk alá!
2.1. Képek a pármunkához
2.1.1. A talaj funkciói
2.2. Párok feladatai: a talajfunkciók megismerése
3. Mérgezett föld
3.2. Ki tehet róla?
4. Védjük a talajt!
1. Nem mindig rossz az, ha piszkos lesz a kezed
1.1. Talajalakzatok
1.2.1. A világ legmagasabb homokvára
1.2.2. A legnagyobb homokvár építése
1.2.3. Olaf a sivatagban
1.3.1. Anagramma
1.3.2. Talaj-szólás
1.3.3. Talaj és a föld
1.4. Élsz a talajon
2. Ez ám a csapatmunka
2.1. Kisvakond és társai (keresztrejtvény)
3. Találós kérdés
3.1.1. A felsőmocsoládi öreg hárs
3.1.2. Időszalag
3.3. Mese a királyról…
Hogyan tudod használni a napsugárzást?
1. A Nap mint energiaforrás
1.1. Ének
1.2.1. Napenergia bemutató (ppt)
1.2.2. Olvasmány: Hogyan működik a napelem?
1.2.3. Naperőmű Marokkóban
1.4.1. Üvegházhatás okostankönyv
1.4.2. Napfőző doboz
1.5. Kahoot! kvíz
1. Használd ki a Napot!
1.1.a Képek csoportalakításhoz
1.1.b Forrás csoportfeladathoz
1.1.c Használd ki a Napot!
1.2. Tervezzünk környezettudatos házat!
1.2. Környezetbarát ház háttéranyagok:
2. Játsszunk a napfénnyel!
2.1. Árnyékjelenségek
2.1.a Napfogyatkozás
2.1.b Napfogyatkozás, Holdfogyatkozás magyarázata
2.1.c Árnyékjelenségek
2.1.d Modellezhető árnyékjelenségek
2.1.e Kézárnyjáték
2.2.a Fénytörés
2.2.b Fénytörés kísérletek
2.3. Fénytörés prizmán
Nyom-e minket a légnyomás?
1. Az éltető levegő
1.1. A levegő (vers)
1.2. Képek, idézetek csoportalakításhoz
1.3.3. Napozóágy felfújása
2. A levegő térfogata, nyomása
2.2.a Hőlégballon modellje laborban
2.2.b Magyar hőlégballonozás
2.2.c Kvíz
2.2.d Kahoot kvíz
2.3. Magdeburgi félgömbök
2.4.a Barométer készítése
1. Vigyázat, légnyomás!
1.1. Népmese: A levegőből élő lány
1.1.a A levegő összetétele
1.3. Csoportfeladatok
1.3.1.: A légnyomás és a magasság közötti összefüggés
1.3.2. Linkajánló:
- Hegyi betegség, ödéma – Hogyan reagál szervezetünk a magasságra? (webbeteg.hu)
- Hegyi betegség tünetei és kezelése (hazipatika.com)
- Mozgásvilág, az online outdoor magazin (mozgasvilag.hu)
2. Jön a kútból a víz!
Készítettél már szelfit felhővel?
1. Felhőnyomozók
1.2.1. Felhőészlelési lap
1.2.2. Felhőfajok és osztályozásuk
2. Beborul az égbolt
2.1. Felhőborítottság
1. Felhők a „felhőben” projektterv
1.2.1. Interjúvázlat
1.2.2. Klímapanasz
1.2.3. Mit tehetünk
1.3. Legismertebb felhők
1.4. Felhőkosár-kínálat
2. Felhőkosár
2.1. Időjárási adatok táblázata (minta)
2.2.1. Felhőborítottság
2.2.2. Felhőfajok határozója
2.2.3. Felhőatlasz az interneten
2.3. Szélerősség
2.5. Hőmérsékleti szélsőértékek
2.5.1. Csapadék szélsőértékek
2.5.2. Éghajlati rekordok
2.6.1. Képversminták
2.6.2. Weöres Sándor: Déli felhők
2.6.3. Devecsery László: Felhő-játék
2.8. Mi vagyunk a Grund
2.9. Népi jóslatok
2.11. Hogyan működnek a villámok?
2.14. A savas esők kialakulása és terjedése (a forrás 6. ábrája)