Tűz, víz, levegő – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához

Az 5–6. osztályos természettudomány tantárgy tanítását támogató, a komplex szemléletű természettudományos nevelést segítő pedagógus ötlettárak hetedik kötete a Tűz, víz, levegő című gyűjtemény.

A kiválasztott témák komplex megismerése sokféle szempontból irányítja rá a figyelmet az adott témára – esetünkben a természetben található anyagokra és változásaikra. Olykor a természettudományokon is túlnyúlik; a teljes humán és reálkultúra is a látóterében van. Ha tehát pl. a szivárvány a téma, akkor nemcsak a fénytörés jelensége, hanem az élőlények színeinek fontossága, a színvakság, a festők színvilága, a szivárvány bibliai és irodalmi vonatkozása stb. is szóba kerülhetnek.

A természettudomány tantárgy tanulásában nem a konkrét ismeretek elsajátítása a legfontosabb, hanem a természettudományos megismerési módszerek lényegének megértése és alkalmazásuk gyakorlása. Vagyis az, hogy fejlődjön a gyerekek azon képessége, hogy például megfigyelve a víz kémcsőben való hevítését, legyenek képesek minél pontosabb szavakkal (lehetőleg szakkifejezésekkel) leírni a változások lényegét, hasonlóságok és különbségek megfogalmazásával összehasonlítani a víz különböző állapotait, megmérni az üres kémcső térfogatát, s rendszerezni a halmazállapot-változásokat meghatározott csoportokba való besorolással.

Jelen kiadványban egy-egy érdekes kérdés mentén egymástól független tevékenységeket, valamint kompletten kidolgozott mintafoglalkozásokat kínálunk a kollégáknak. Arra biztatunk mindenkit, hogy szabadon variálja ezeket a tevékenységeket, állítsa össze saját foglalkozástervét. Sőt kapjon kedvet saját tanítványai érdekes kérdései nyomán további érdekes tevékenységeket fejleszteni. A kötet két részből áll. Első részben a tevékenységek, a második részben a mintafoglalkozások (2×45 perc) találhatók.

Cím: Tűz, víz levegő – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához (Érdekes kérdések egész évre)
Kiadja: a Református Tananyagfejlesztő Csoport, Budapest, 2022.
Tananyagfejlesztők: Katona László, Nagy Sándor, Niethammer Zoltán, Pörény Viktória, Répási Éva, Révészné Sajtos Judit, Sarkadi Ferenc, Szakács Enikő, Szűcs Boglárka Barbara, Tóth Timea Katalin, Tugyi Beáta
Illusztrálta: Vajda Melinda
Szerkesztette: Saly Erika, Victor András
Olvasószerkesztő: Kolcza Judit
Nyelvi lektor: Reisz T. Csaba
Tördelés, grafikai munka, nyomdai előkészítés: Rezessy Szabolcs
ISBN: 978-615-5834-29-5

Lapozzon bele a kiadványba

Online segédanyagok

Tevékenységek

1. Hogyan úsznak a növények vízen/vízben?

2. Lyukas-e az ózonréteg?

3. Mi van a buborékok belsejében, amikor forr a víz?

4. Miért képződik vízkő a vízforraló belsejében?

5. Mikor esik piros hó az égből?

6. Kísérleteztél már tűzzel?

7. Mikor láthatok szivárványt?

8. Valóban mozdulatlan az állóvíz?