Kert – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához
Az 5–6. osztályos természettudomány tantárgy tanítását támogató, a komplex szemléletű természettudományos nevelést segítő pedagógus ötlettárak első kötete a Kert című gyűjtemény.
Ez a kiadvány közvetlenül a lakókörnyezetünkkel, a kerttel kapcsolatos érdekes kérdésekre épülő foglalkozásterveket tartalmaz. Pl. Miért hullatják le a fák a leveleiket? Miért kell a kertben összesöpörni a leveleket, ha az erdőben nem kell? Megeszi-e a rozsda a vaskerítést? Hogyan készítsünk gilisztafarmot? Egy-egy kérdéshez két foglalkozástervet kínálunk. A többségük 2×45 perces időtartamra tervezett, de van köztük olyan is, amit témanap vagy témahét keretében ajánlott megvalósítani.
Az oldalon a kiadvány foglalkozásaihoz készült mellékletek is elérhetőek. A könnyebb felhasználás érdekében azokat a témákat, amelyek több online mellékletet tartalmaznak, kiegészítettük egy digitális segédanyaggal is.
Cím: Kert – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához (Érdekes kérdések egész évre)
Kiadja: a Református Tananyagfejlesztő Csoport 2021.
Tananyagfejlesztők: Farkasné Nagy Krisztina, Kissné Laár Eszter, Saly Erika, Sápi Mária, Szűcs Boglárka
Szakmai lektor: Dr. Victor András
Illusztrálta: Mazács Anita, Vajda Melinda
Szerkesztette: Farkas Judit, Farkasné Nagy Krisztina, Pompor Zoltán
Tördelés, grafikai munka, nyomdai előkészítés: Rezessy Szabolcs
ISBN: 978-615-5834-19-6
Lapozzon bele a kiadványba
Online segédanyagok
foglalkozástervenként
Foglalkozástervek
Miért nem rázza meg az áram a villanyvezetéken pihenő fecskét?
Előkészítés
I.b Témanap – egyéni órarend − menetlevél
I.1. helyszín
A közösségi kutatáshoz használandó internetes felület
I.2. helyszín
A hazánkban előforduló fecskék a Magyar Madártani Egyesület honlapján
Képzeletbeli Facebook-profilkészítő
1.2.4.a melléklet Fecskesablon
1.2.4.b melléklet Egerészölyv sablonja
I.3. helyszín
Móra Ferenc: A fecskék, felolvassa Szabó Sipos Barnabás
Móra Ferenc: A fecskék – szöveg
I.4. helyszín
I.4.1 a) Áramütés okozta madárpusztulások
I.4.1. b) Áramütés megelőzése a madárkórházban
I.5. helyszín
„Vadállatok a ház körül” Füstifecske – Madocsai zene
I.5.2.a Herman Ottó leírása a füstifecskéről illetve a molnárfecskéről
I.5.2.d Fecskedolgok − Állatnevekről elnevezett tárgyak, élőlények
I.5.2.e Fekete István állatai
I.5.2.f Szólások, közmondások
I.5.2.g Versíráshoz szavak
Fecskenyomozás során felmért adatok rögzítésére szolgáló adatbázis
I.5.4 Fecskék összehasonlítása
Miért tűnnek el a fecskék Magyarországról?
Közösségi kutatáshoz szükséges linkek
1. Elektromosság
1.1. Mi mindenben van áram? (19 darab képkártya lamináláshoz)
1.4. Képrejtvény
2. Áram, áramkör
2.1. Mi az áram? A villanydrót belseje
Hobbielektronika − Egyszerű áramkör
2.2. Áramkör: Világító uborka bonyolultabb változat leírása
3. Az áram élettani hatásai
3.1. Képrejtvény
3.4. Jómadarak
Hogyan készíthetsz gilisztafarmot?
1. Ráhangolódás
2. Gilisztapu a városba költözik
2. Gilisztanya építési útmutató
3. Életképek a gilisztacsalád mindennapjaiból
1. A témára való ráhangolódás feladatai
1.2. Orgoványi Anikó: Guszti, a giliszta című verse
1.3.a Victor András: Talajlakók című cikk online
1.3.b Victor András: Talajlakók című cikk word
1.5 Melléklet: Angol nyelvű Quizizz teszt (Sipos Szabina)
2. Gilisztafarm készítése
2.1.1. Angol nyelvű PowerPoint bemutató a gilisztákról (Sipos Szabina)
2.2_a Gilisztafarm készítése 1.
2.2_b Gilisztafarm készítése 2.
3. Komposztálás gilisztákkal és nélkülük
Miért hullatják le a fák a leveleiket?
1.1 Mi a levél?
Szókártyák a gondolattérképhez
1.3. De miért pont ősszel?
2.1 Levélgyűjtés
2.2. Lehullott három falevél
1. Erdei kirándulás
1.1 Az erdei séta tevékenységei
1.2 Szókártyák a Favágók játékhoz
1.3 Szókártyák a Terepszemle másképpen játékhoz
2. A levelek élete
2.2. Csoportok feladatai
2.2/a Miért sárgulnak be ősszel a falevelek? – újságcikk
2.2/b A növények élete, a levelek funkciója – újságcikk
2.4. Zárás – Kahoot!-kvíz
3. Élménykép az erdei kalandról
Miért kell a kertben összesöpörni a leveleket, ha az erdőben nem kell?
1. Hány falevél van egy diófán?
1.1. Bertóti Johanna: A fodrász
1.2. Kártyák csoportalkotáshoz – Akác
1.2. Kártyák csoportalkotáshoz – Csertölgy
1.2. Kártyák csoportalkotáshoz – Fehér nyár
1.2. Kártyák csoportalkotáshoz – Kocsányos tölgy
1.2. Kártyák csoportalkotáshoz – Mezei juhar
1.2. Kártyák csoportalkotáshoz – Mezei szil
1.3. Falevelek vizsgálata táblázat
4. Az erdőben
1. Előkészítés, ráhangolódás
1.2. Rendezett és természetközeli kertek, parkok
2. Az erdő talaja
2.1.a Természetesség-mérő
2.1.b Az avarszint állatai
Milyen madárodút tegyek a kertbe?
1. Kerti madaraink
1.1. Madarak képe
1.2. Madárhang-felvételek
- közép fakopáncs
- csuszka
- szarka
- balkáni gerle
- molnárfecske
- mezei veréb
- énekes rigó
- kakukk
- őszapó
- fekete rigó
- széncinege
- szajkó
- nagy fakopáncs
2. Élőhelyek
2.2. Odvas fák
2.3.a Madárodútípusok – röpnyílás szerint
2.3.b Madárodúk, röpnyílások méretei
2.3.c Madárodúk nagyban (nyomtatásra)
3. Madarak életmódjának megfigyelése
3.1. Ki lakik az odúban?
3.2. Benedek Elek: Madárfiókák
2.1. Amilyen az odú, olyan szél fúj abból
2.1.a melléklet: Odútípusok és készítésük
2.1.b melléklet: Odútípusok összehasonlító táblázata
2.1.c melléklet: Odútípus-táblázat
2.2. Madárodú-kihelyezés
2.2. melléklet: Odútípusok és kihelyezésük
Megeszi-e a rozsda a vaskerítést?
2. Rozsdalesők
2.a. Mágneses vonzerő csapat táblázata
2.b. Fényes pajzs csapat újságcikke
2.c. Névjegyminta
1. Megfigyeltük…
1.1. Fémtárgyak csoportosítása
1.3. Egyszer volt az élet: Az oltás
2. Rozsda és rozsdásodás
Égszakadás, földindulás
1. Felhőatlasz
1.2. Eső activity
2. Égszakadás, földindulás
2.1 Villámlás távolságának mérése
2.2. Vihar – magatartás
1. Bevezetés, ráhangolódás
1.2. Égszakadás-földindulás, fejemen egy nagy koppanás (népmese)
2. Légköri jelenségek
2.2_1. csoport: Az állatok időjóslása
2.2._2. csoport: A szélkakas mint jelkép
2.2._3. csoport: Meteorológiai mérőműszerek
2.3. Az Országos Meteorológiai Szolgálat Tanösvénye – videó 0:24-től 6:29-ig
2.5.c Előrejelzések összehasonlítása
2.5.d Észlelési napló
2.6.a Hőmérő készítése házilag 1.
2.6.a Hőmérő készítése házilag 2.
2.6.a Hőmérő készítése házilag 3.
2.6.b Szélzsák készítése palackból
2.6.c Szélzsák készítése az igazi mintájára
3. Különleges időjárási helyzetek
3.1. Nyomolvasó indiánok: Égképek
3.2. Hangos idő
3.4. Villámlik és mennydörög: Kahoot-játék
3.4.c Viharok a főváros felett
3.7 Viharjelző rendszer (online, valós idejű)
3.8.b Felhőkarcoló képrejtvény
3.8.c Felhő tárhely képrejtvény
3.9. Felhőatlasz
Óz, a Csodák Csodája (részlet)
4. Mikor indul meg a föld?
4.1. Két lábbal a földön 1. – videó 2:00-tól 3:55-ig
4.1. Két lábbal a földön 2. – videó 2:57-től 6:28-ig
5. Árvíz, ár-leves, végre valami érdekes
5.1. Orbán Ottó: Árvíz
5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 1.
5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 2.
5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 3.
5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 4.
5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 5.
5.4.a Játéklehetőség
5.4.b Katasztrófatípusok – árvíz
5.4.c Árvíz és állatok
Hová bújik éjjel a Nap?
1. Hová bújik éjjel a Nap?
1.3.a Csontváry Kosztka Tivadar: Naplemente a nápolyi öbölben
1.3.b Csontváry Kosztka Tivadar: Traui látkép naplemente idején
2. Éjjelünk, nappalunk
2.1.a. Virágóra rajza
2.1.b Virágóra fogalma
2.1.c Linne-féle virágóra