Kert – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához

Az 5–6. osztályos természettudomány tantárgy tanítását támogató, a komplex szemléletű természettudományos nevelést segítő pedagógus ötlettárak első kötete a Kert című gyűjtemény.

Ez a kiadvány közvetlenül a lakókörnyezetünkkel, a kerttel kapcsolatos érdekes kérdésekre épülő foglalkozásterveket tartalmaz. Pl. Miért hullatják le a fák a leveleiket? Miért kell a kertben összesöpörni a leveleket, ha az erdőben nem kell? Megeszi-e a rozsda a vaskerítést? Hogyan készítsünk gilisztafarmot? Egy-egy kérdéshez két foglalkozástervet kínálunk. A többségük 2×45 perces időtartamra tervezett, de van köztük olyan is, amit témanap vagy témahét keretében ajánlott megvalósítani.

Az oldalon a kiadvány foglalkozásaihoz készült mellékletek is elérhetőek. A könnyebb felhasználás érdekében azokat a témákat, amelyek több online mellékletet tartalmaznak, kiegészítettük egy digitális segédanyaggal is.

Cím: Kert – Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához (Érdekes kérdések egész évre)
Kiadja: a Református Tananyagfejlesztő Csoport 2021.
Tananyagfejlesztők: Farkasné Nagy Krisztina, Kissné Laár Eszter, Saly Erika, Sápi Mária, Szűcs Boglárka
Szakmai lektor: Dr. Victor András
Illusztrálta: Mazács Anita, Vajda Melinda
Szerkesztette: Farkas Judit, Farkasné Nagy Krisztina, Pompor Zoltán
Tördelés, grafikai munka, nyomdai előkészítés: Rezessy Szabolcs
ISBN: 978-615-5834-19-6

Lapozzon bele a kiadványba

Online segédanyagok

Foglalkozástervek

Miért nem rázza meg az áram a villanyvezetéken pihenő fecskét?

Hogyan készíthetsz gilisztafarmot?

Miért hullatják le a fák a leveleiket?

Miért kell a kertben összesöpörni a leveleket, ha az erdőben nem kell?

Milyen madárodút tegyek a kertbe?

Megeszi-e a rozsda a vaskerítést?

Égszakadás, földindulás

1. Bevezetés, ráhangolódás

1.2. Égszakadás-földindulás, fejemen egy nagy koppanás (népmese)

 

2. Légköri jelenségek

2.1. Időjárás – Képrejtvény

2.2_1. csoport: Az állatok időjóslása

2.2._2. csoport: A szélkakas mint jelkép

2.2._3. csoport: Meteorológiai mérőműszerek

2.3. Az Országos Meteorológiai Szolgálat Tanösvénye – videó 0:24-től 6:29-ig

2.5.c Előrejelzések összehasonlítása

2.5.d Észlelési napló

2.6.a Hőmérő készítése házilag 1.

2.6.a Hőmérő készítése házilag 2.

2.6.a Hőmérő készítése házilag 3.

2.6.b Szélzsák készítése palackból

2.6.c Szélzsák készítése az igazi mintájára

 

3. Különleges időjárási helyzetek

3.1. Nyomolvasó indiánok: Égképek

3.2. Hangos idő

3.4. Villámlik és mennydörög: Kahoot-játék

Hazai villámzónák

3.4.c Viharok a főváros felett

3.6. Szólások és közmondások

3.7 Viharjelző rendszer (online, valós idejű) 

3.8.b Felhőkarcoló képrejtvény

3.8.c Felhő tárhely képrejtvény

3.9. Felhőatlasz

Óz, a Csodák Csodája (részlet)

Tornádó oktatófilm

Tornádó Mezőkövesden

Kísérletek pillepalackkal

Tűztornádó 1.

Tűztornádó 2.

 

4. Mikor indul meg a föld?

4.1. Két lábbal a földön 1. – videó 2:00-tól 3:55-ig

4.1. Két lábbal a földön 2. – videó 2:57-től 6:28-ig

4.2. Kockacukor-házak videó

4.2 Katasztrófavédelem

 

5. Árvíz, ár-leves, végre valami érdekes

5.1. Orbán Ottó: Árvíz

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 1. 

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 2.

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 3.

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 4.

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 5.

5.4.a Játéklehetőség

5.4.b Katasztrófatípusok – árvíz

5.4.c Árvíz és állatok

Hová bújik éjjel a Nap?