TÉMACSOMAGOK

6. évfolyam részére

A témanap a választott irodalmi mű köré építve kívánja a várakozás témakörén belül az alapvető, adventi időszakhoz kapcsolódó hitéleti tartalmakat feldolgozni és a gyerekek számára érthető módon közvetíteni.

A témanap a választott irodalmi mű köré építve kívánja a várakozás témakörén belül az alapvető, adventi időszakhoz kapcsolódó hitéleti tartalmakat feldolgozni és a gyerekek számára érthető módon közvetíteni.

A diákok megismerik Zakeus történetét, és azt a különböző szereplők szemszögéből el tudják mesélni Past Simple igeidő használatával. A tanulók más nézőpontjába belehelyezkedve el tudják mesélni a történetet, ezzel empatikus képességük is fejlődik.

A 6. osztályosok számára összegyűjtött, ének-zene órákhoz kapcsolódó videóanyagok nagyban elősegítik, hogy a mai diákok számára természetes ismeretszerzési csatornákon keresztül találjunk utat a gyerekekhez, és vigyük őket közelebb a komolyzene megszerettetéséhez.

5 napos erdei iskola programunk során a Mátrába látogattunk el egy hatodikos osztállyal. Fő célunk a cserebogárfajoknak, és az ipolytarnóci leletegyüttes élővilágának és természeti környezetének megfigyelése volt. Céljaink között szerepelt a közösségi és egyéni szociális készségek fejlesztése, ezt szolgálták a programok különböző csoport-formációkban történő megvalósítása és az önreflexiós gyakorlatok. Programunkat színesítette a batikolás, szörpkészítés, kürtőskalácssütés, bányamúzeum. Az erdei iskola programot számos előkészítő foglalkozás előzte meg, ahol a „Cserebogár” és „Mátra” témát jártuk körbe biológiai, irodalmi, zenei, matematikai szempontokból. A témacsomag rövid összefoglalója megtalálható a https://www.reformatus.hu/data/documents/2019/09/05/1-48_vegso.pdf oldalon. Az itt bemutatott modult ötletadónak szánjuk. Mindenkit arra bíztatunk, hogy adaptálja a saját körülményei és lehetőségei szerint. A témacsomag részletesebb tanulmányozásához a következő lépéseket ajánljuk: • „Erdei iskola” c. dokumentum letöltése. • Az „Erdei iskola” alapján a teljes folyamat áttekintése, a mellékletek letöltése, amelyek a „Kinyomtatható tanulási eszközök” alatt találhatók.

A csoportmunkában zajló órán a tanulók megismerkednek a bibliai eredetű szólások és közmondások jelentésével, szerkezetével és használati körével, ismereteiket grafikai szervező segítségével rendszerezik, majd interaktív feladatokon keresztül mélyítik el.

A drámapedagógiai eszközöket, kooperatív munkaformákat alkalmazó óra elemzi a ballada műfaját, a költemény nyelvezetét és verselését. A témát párhuzamba állítja a bűn és bűnhődés bibliai vonatkozásaival, bárdok helytállását pedig a protestáns gályarabok történetével.

A gyerekek Juhász Gyula Szavak c. műve kapcsán felelevenítik és elmélyítik a nyelvi rendszerről, ezen belül az igéről való tudásukat. Játékos feladatokon keresztül fejlesztik lényegkiemelő képességüket, fantáziájukat és a Bibliában való jártasságukat is.

A tanulók oktatóvideó, illetve különféle szövegek alapján szerzett ismereteiket dolgozzák fel feladatkártyák segítségével Balassi életútjával és istenes verseivel kapcsolatosan, majd gyakorolják a verselemzést. Az órán elsajátított tananyag elmélyítését tankockák segítik.

A tanulók oktatóvideó, illetve különféle szövegek alapján szerzett ismereteiket dolgozzák fel feladatkártyák segítségével Balassi életútjával és istenes verseivel kapcsolatosan, majd gyakorolják a verselemzést. Az órán elsajátított tananyag elmélyítését tankockák segítik.

Merőleges és párhuzamos egyenesek szerkesztése két vonalzóval, csúsztatással. Református építmények távolsága pl. a történelmi Magyarországon. Református építményekkel kapcsolatos ponthalmazok meghatározása

Az óra elején ellenőrzés párban, a szükséges alapfogalmakkal kapcsolatban (egyenlő, kisebb, nagyobb, nem kisebb, nem nagyobb, csökken, nő, átlag, adatleolvasás derékszögű koordináta-rendszerben, körcikk, körív, sugár, a szög mérése, teljes kör középponti szöge). Egyházi, egyházkerületi, területi eloszlással, oktatással kapcsolatos két adatsor közös elemzése és ábrázolása egy oszlop- és egy kördiagramon. Kiosztott vagy kivetített újabb diagramok elemzése csoportban, hozzá kapcsolódó feladatok megoldása, ablak módszer és szóforgó, valamint megbeszélés alkalmazása. Amennyiben idő van rá, feladatküldéses kooperatív módszerrel további gyakorlás. Az eredménytől függően differenciált feladat, a legjobbaknak akár már nem csupán leolvasási, hanem ábrázolási, míg az ellenőrző feladaton gyengébben teljesítőknek magyarázat, gyakorlás. Egyéni kérdőíves (vagy elektronikus), szükség esetén differenciált ellenőrző feladatok, a tanulók adatleolvasási, elemző készségének szintjével kapcsolatban.

Az óra elején egy kiválasztott évnek a jelentős egyházi ünnepeit helyezzük el idővonalon (utalva az éves ünnepkörök részhalmazaira is). Ezt követően az ünnepek meghatározásait (ezen belül a mozgó ünnepek matematikai eljárásokat is tatalmazó leírásai, valamint az egyes időszakok kezdő és záró időpontjait is meghatározó definíciók alapján) párosítjuk az ünnepek, egyházi események elnevezésével és időrendbe rakjuk. Ehhez a hittan tananyag 6. évfolyamos követelményei kellő alapot adnak. Az átismételt és rendszerezett tudás alapján 4 fős csoportok különböző mozgó ünnepek (pl. Húsvét, Áldozó csütörtök, Pünkösd) időpontjának meghatározását, valamint állandó ünnepek hétvégéhez, esetleg áthelyezett munkanapot igénylő megszervezéshez kötődő időpont-meghatározását végzik. A feladatok minden esetben az életkori sajátosságoknak és az iskolai élethez kapcolódó gyakorlati kérdések, problémák megoldására tett javaslatokat kérnek. A megoldások rövid, plénum előtti ismertetését is várjuk. Végül rövid, tesztkérdéseket tartalmazó feladatlapon keresztül csatolunk vissza arra, hogy az alapvető szöveges információk és matematikai eszközök segítségével mennyire képesek a tanulók tájékozódni az egyházi és világi naptár ünnepei, eseményei között, és ez mennyire épül be a mindennapi gondolkodásukba.

A témacsomag egyenes arányossági feladatok gyakorlására szolgál. Arányossági szöveges feladatokat tartalmaz református templomokkal kapcsolatos adatok meghatározására. A csoportalakításkor az előző geometria témakör néhány kulcsszavát ismételjük. Kooperatív munkában szövegekről kell eldönteni, hogy egyenes arányosság, vagy sem, dominók segítségével keresünk egyenlő aránypárokat, aránypárok hiányzó adatait számoljuk ki. Differenciált feladatban méretarányt, illetve Magyarország térképéről távolságot határozunk meg. Az egyenes arányosság felismerése és a hiányzó adat meghatározásakor ellenőrzésnél Learningapps alkalmazást használunk. A témacsomag egyenes arányossági feladatok gyakorlására szolgál.

A tanóra hangulatát Viktor Vasarely két képének elemzésével alapozzuk meg. Az óra további részében csoportmunkában dolgozunk, ezért a diákok egybevágó sokszögek keresésével csoportokat alkotnak. A kooperatív munka során először egy templomkülsőt és -belsőt ábrázoló feladatlapon keresünk sokszögeket. A BONGARD feladványokkal a konvegers és a divergens gondolkodást fejlesztjük. A következő két feladatnál a Dienes-féle logikai készlet elemeit használjuk. Először olyan BARKOCHBA játékot játszunk, melyben egyszerre két vagy három tulajdonságra kérdeznek rá, majd lapokat különböző halmazábrákon válogatjuk szét. Az utolsó feladat differenciálásra ad alkalmat. Itt különböző ábrákon kell megkeresni az összes háromszöget, négyzetet, téglalapot, trapézt.

Az óraterv Dávid és Góliát történetén keresztül, játékos, pontgyűtjő feladatok segítségével bővíti a gyerekek szókincsét a sport témakörében, miközben tágabb kontextusban (Isten segítségül hívása a nehéz élethelyzetekben) is értelmezi a történetet.

A Törikalauzban összegyűjtött segédanyagok a tanári felkészüléshez és a diákok önálló kutatómunkájának elősegítéséhez is hasznosíthatók. A képek Bocskai Istvánt és Bethlen Gábort hozzák közelebb a diákokhoz, a térképek a csaták helyét jelölik. Az Erdélyi Fejedelemség születése és fejlődése nyomon követhető mint a két kiemelkedő fejedelem református hite által is támogatott nemzetépítő munka, hisz a török megszállás idején a döntően protestáns emberek lakta Erdélyi Fejedelemség játszotta a legnagyobb szerepet a magyarság megőrzésében. A linkek között található olyan, amely a téma rövid összefoglalója, és olyan is, amelyből részletek használhatók, vagy a kollégák és az érdeklődőbb tanulók részére nyújtanak plusz ismeretet. A videók közötti filmekből kiválasztott részletek sok érdekes információt nyújthatnak, a rövidebbek tanórai bemutatásra is alkalmasak. A válogatás az interneten található ismeretanyagot gyűjtötte össze, digitális tartalom is rendelkezésre áll, színesítendő a történelemtanítást. Idő híján is segítség lehet a felkészüléshez és az órai munkához.

A Törikalauzban összegyűjtött segédanyagok a tanári felkészüléshez és a diákok önálló kutatómunkájának elősegítéséhez is hasznosíthatók. A képek a Habsburg-ellenes harcokban részt vevőket hozzák közelebb a diákokhoz, a térképek a csaták helyét jelölik. A linkek többsége a téma rövid összefoglalója a kollégák vagy az érdeklődőbb tanulók részére. A videók közötti filmekből kiválasztott részletek sok érdekes információt nyújthatnak, a rövidebbek tanórai bemutatásra is alkalmasak. A válogatás az interneten található ismeretanyagot gyűjtötte össze, hogy a pedagógus idejével takarékoskodhasson. A mai kor kívánalmainak megfelelően digitális tartalom is rendelkezésre áll.