Érdekes kérdések egész évre

A komplex szemléletű természettudományos oktatáshoz készült Tanári ötlettárral (Érdekes kérdések egész évre) célunk, hogy a gyermeki érdeklődésre és kíváncsiságra építve mutassuk be az Isten által teremtett világ sokszínűségét, szépségét és törékenységét, és benne az emberi szerepvállalás jelentőségét.

Olyan ötletgyűjteményt állítottunk össze, mely gazdag kínálatot, sokféle elérési módot ad a természettudományt 5-6. évfolyamon tanító Kollégáknak, hogy a minket körülvevő világ érdekes kérdéseit a gyerekekkel közösen gondolkodva válaszoljuk meg. Mindezt természetesen az új Nemzeti Alaptantervhez és a hozzá tartozó általános iskolai kerettantervhez igazítva, kiemelt hangsúlyt fektetve a természettudományos megismerési módszerek értő elsajátítására és begyakorlására.

A program és a Tanári ötlettár összeállításának szakmai hátterét az 5-6. évfolyamos természettudomány megújítását célzó “Tartalmi-pedagógiai-módszertani ajánlások“, illetve “A természettudományok megismerési módszerei” című dokumentumok segítségével ismerheti meg jobban. (Ezek eléréséhez kattintson a címekre.)

TÉMÁK

KERT

Foglalkozástervek

Miért nem rázza meg az áram a villanyvezetéken pihenő fecskét?

Hogyan készíthetsz gilisztafarmot?

Miért hullatják le a fák a leveleiket?

Miért kell a kertben összesöpörni a leveleket, ha az erdőben nem kell?

Milyen madárodút tegyek a kertbe?

Megeszi-e a rozsda a vaskerítést?

Égszakadás, földindulás

1. Bevezetés, ráhangolódás

1.2. Égszakadás-földindulás, fejemen egy nagy koppanás (népmese)

 

2. Légköri jelenségek

2.1. Időjárás – Képrejtvény

2.2_1. csoport: Az állatok időjóslása

2.2._2. csoport: A szélkakas mint jelkép

2.2._3. csoport: Meteorológiai mérőműszerek

2.3. Az Országos Meteorológiai Szolgálat Tanösvénye – videó 0:24-től 6:29-ig

2.5.c Előrejelzések összehasonlítása

2.5.d Észlelési napló

2.6.a Hőmérő készítése házilag 1.

2.6.a Hőmérő készítése házilag 2.

2.6.a Hőmérő készítése házilag 3.

2.6.b Szélzsák készítése palackból

2.6.c Szélzsák készítése az igazi mintájára

 

3. Különleges időjárási helyzetek

3.1. Nyomolvasó indiánok: Égképek

3.2. Hangos idő

3.4. Villámlik és mennydörög: Kahoot-játék

Hazai villámzónák

3.4.c Viharok a főváros felett

3.6. Szólások és közmondások

3.7 Viharjelző rendszer (online, valós idejű) 

3.8.b Felhőkarcoló képrejtvény

3.8.c Felhő tárhely képrejtvény

3.9. Felhőatlasz

Óz, a Csodák Csodája (részlet)

Tornádó oktatófilm

Tornádó Mezőkövesden

Kísérletek pillepalackkal

Tűztornádó 1.

Tűztornádó 2.

 

4. Mikor indul meg a föld?

4.1. Két lábbal a földön 1. – videó 2:00-tól 3:55-ig

4.1. Két lábbal a földön 2. – videó 2:57-től 6:28-ig

4.2. Kockacukor-házak videó

4.2 Katasztrófavédelem

 

5. Árvíz, ár-leves, végre valami érdekes

5.1. Orbán Ottó: Árvíz

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 1. 

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 2.

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 3.

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 4.

5.4.a Árvízvédelmi rendszerek 5.

5.4.a Játéklehetőség

5.4.b Katasztrófatípusok – árvíz

5.4.c Árvíz és állatok

Hová bújik éjjel a Nap?

OTTHON

Foglalkozástervek

Milyen lenne az ezüstös ősrovar közösségi profilja?

Min szeretnél változtatni lakóhelyeden?

Miért csak félig töltik a csipszes zacskót?

Mi a házban a legnagyobb és a legkisebb élőlény?

Ehetők-e az ásványok?

Mitől pezseg az ásványvíz?

Hogyan kerül a víz a csapba?

Mennyi vizet használok egy nap?

1. A kék bolygó

1.1.1. Űrfelvétel a Földről (forrás: One Year on Earth – Seen From 1 Million Miles)

1.1.2. Vízmennyiség-arányok a Földön (online és letölthető formátumban)

1.1.3. és 1.1.4. Édesvízkészlet megoszlása a Földön  (online és letölthető formátumban)

1.3. Űrhajmosás (video)

 

2. Verseny az ivóvízért

2.1. 80 literrel a Föld körül

2.1.2. Szókártyák az „Amerikából jöttem” játékhoz

2.2. Vízhiány számláló

2.3. A víz nekem…

 

3. Vízhasználati szokások

3.2. Vízszámla

3.2. Variáció: vízfogyasztás-kalkulátor 

3.2. Variáció: mértékegységváltó

3.3. Hideg zuhany

3.4. Vízlábnyom (online és letölthető formátum)

Szántó, mező, rét

Foglalkozástervek

Hol a világ vége?

Gyógyítanak-e a gyógynövények?

Mi lenne, ha minden méh elpusztulna?

Komplex – nem tantárgyi – tanulásszervezési formák című kiadvány

 

1. Légy te is rovarász!

1.1. Beporzó állatok és beporzásra váró növények

1.3. Virágporgyűjtögetők

1.4. Ki vagyok én? (képek beporzó állatokról)

 

2. Méhek, poszméhek, fadongók

2.1. Beporzó puzzle

2.1.1. Beporzó puzzle (nyomtatható verzió)

2.2. FB-profil

2.4. A házi méh részei

 

3. Méhek társadalma

3.1.  Méhek útján

3.2.1. A méhek családja (gondolattérkép)

3.2.2. Egy méhcsalád hétköznapjai (szöveg)

3.5.1. Méhek által előállított termékek, amelyeket felhasználunk

3.5.2. Ellenőrzés

 

4. Méhek tánca

4.1. Méhek tánca

4.2. A méhek tánca

 

5. Méhek és dongók a zenében

5.1.a A méh

5.1.b A dongó

5.1.c Méhek esküvője

 

6. Méhek az irodalomban

6.2.1. Csokonai Vitéz Mihály: A méhekhez

6.2.2. Mézes versek

 

7. Apiterápia

7.2.a Méz- és növénykép-párosító

7.2.b Hogyan őriztem a méheket? (finnugor népmese)

 

8. Kertészkedjetek!

8.1.b Beporzóbarát növényfajok (poszter)

8.1.c Virágnaptár (minta)

8.1.d Tábla üzenettel (minta)

 

9. Iskolaméhészeti program

9.1. Méhecske Iskola

9.2. Beszámoló

 

10. Méhészet látogatása

10.1. Méhek lakása

 

11. Méhviasszal diómécses készítése

11.1. Méhviasszal diómécses készítése

 

13. Mézesbáb készítése

13.1. Mézeskalács receptje

 

14. Híres emberek, akik méhészkedtek

14.1. Infografika-készítés

 

16. Rovarhotel, méhbölcső

16.1. Rovarszálló készítése

16.1.a Rovarszálló

16.1.b Rovarhotel puzzle

 

17. „Beporzók városa” társasjáték

17.1. Beporzók városa

 

19. Méhek és az építészet

19.1. Méhek építkezése

19.2. Mit tanulhatunk a méhektől?

Hogyan futkos a víz tetején a molnárpoloska?

Mennyi idő alatt lehet valahonnan eltüntetni a termőföldet?

Hogyan tudod használni a napsugárzást?

Nyom-e minket a légnyomás?

Készítettél már szelfit felhővel?

Erdő

Szakmai tartalmi tevékenységek

1. Mit rejt a föld alatti járat?

2. Hogyan lehet kitalálni az erdőből?

3. Ki lakik a kidőlt fában?

4. Mennyi idő alatt jut el a hangya a fa tetejéig?

5. Mit ehetünk az erdőben?

6. Szereti-e a mókus a vadgesztenyét?

7. Miért úszik a pisztráng árral szemben?

8. Mi köze a zuzmóknak a levegőhöz?

Egyéb tevékenységek

1. Csoportalakítás

2. Megállapodások

3. Érzékenyítő, erdőfelfedező játékok

4. Közösségfejlesztő játékok

5. Sportjátékok

6. Kézműves tevékenységek

7. Sütés-főzés

8. Bibliai történetek

9. Zene és irodalom

10. Esti programok

11. Beszámoló, lezárás