Hogyan neveljünk olvasót?

Az irodalom nem csak tantárgy, hanem az életünk része – vallja Farkas Judit, aki a Református Tananyagfejlesztő Csoport kiadványain keresztül mutatta be, hogyan szerettessük meg a gyerekekkel az olvasást. (Barna Bálint írása a Parókia oldalán.)

Komoly kihívás megszerettetni az olvasást a gyermekekkel, akár szülőként, akár pedagógusként próbálkozunk meg ezzel. Ennek sok oka van, többek között az egyre jobban felgyorsuló és egyre inkább digitálisabbá váló világunk, de nem elhanyagolható szempont az sem, hogy nem mindig a legalkalmasabb eszközökkel és módszerekkel próbálkozunk. Mivel a világban zajló változásokat nem tudjuk megállítani, legfeljebb lassítani, ezért érdemben az utóbbival érdemes kezdenünk valamit, ha javítani szeretnénk az esélyeinken. Eszközök és módszerek szorosan összekapcsolódnak, így nem külön-külön, hanem rendszerben gondolkodva lehet hatékonyan újragondolni, mivel és hogyan szerettessük meg az olvasást.

A Református Tananyagfejlesztő Csoport egyik alapvető célkitűzése, hogy olyan oktatási segédanyagokat készítsenek, amelyek élménnyé teszik a tanulást, amelyek megszerettetik a tantárgyakat a diákokkal és közelebb hozzák hozzájuk a tananyagot – az olvasás témájánál maradva: mind a klasszikus, mind a kortárs irodalmi alkotásokat. Ehhez nemcsak ötlettárakat, kiadványokat, de módszertani segédletet is adnak. Anyagaik mindenki számára elérhetőek mind nyomtatásban (a Kálvin Kiadó jóvoltából), mind digitálisan (a Református Tananyagtár oldalán), legyenek diákok vagy tanárok, gyerekek vagy szülők, óvodások vagy iskolások, alsósok vagy felsősök, általános iskolások vagy középiskolások.

De hogyan érdemes használni ezeket az anyagokat úgy, hogy valóban megszerettessék az olvasást a gyerekekkel? Ezt a témát járta körül az Égigérő című olvasást népszerűsítő oldal legutóbbi online beszélgetése, ahol Czakó Réka, az Égigérő alapítója Farkas Juditot, a Református Tananyagfejlesztő Csoport projektvezetőjét kérdezte. Beszélgetésük azért lehet hasznos sokak számára, mert nem elméleti síkon foglalkoztak olvasásra neveléssel, hanem konkrét kiadványok kapcsán jártak körbe konkrét felhasználási módokat, amelyek könnyen és rugalmasan alkalmazhatóak mind otthon, mind az iskolákban – legyenek azok akár egyháziak, akár világiak.

További címek az írásból:

  • Kuckó-hangulatban
  • Az irodalom életünk része
  • Pad alatt olvasva

A teljes cikk érhető el a Parókia oldalán.