Tehetetlenségi erők I.

  • Időtartam:

    45 perc

Témacsomag leírás

A két tanórára tervezett tehetetlenségi erők első órája az inerciarendszer, gyorsuló vonatkoztatási rendszer, valódi és nem valódi, ún. fiktív, tehetetlenségi erők tudatos használatának elsajátítása a cél. Az óra bevezető, rövid, vicces videója jól motiválja a tanulókat, majd az utána következő meghökkentő videóval már a részletek elemzését is megkezdhetjük. A kölcsönhatás fogalmának és a Newton törvények learningapps-os átismétlése után, a transzlációs mozgású gyorsuló vonatkoztatási rendszerben fellépő tehetetlenségi erővel, majd a forgó vonatkoztatási rendszerben fellépő tehetetlenségi erővel, az ún. centrifugális erővel foglalkozunk. A helyben elkészített, vagy videón megvizsgált kísérleteken keresztül megvizsgáljuk az erők felvételét az inerciarendszerben és összehasonlítjuk velük a gyorsuló vonatkoztatási rendszerben felvett erőkkel. A rajzmodellezés után egy rövidebb számítási feladattal is foglalkozunk. A centrifugális erők vizsgálatát egy rendkívül tanulságos videóval, egy motorkerékpár kerekével hajtott játszótéri körhintának bemutatásával kezdjük. (Itt is felhívjuk a figyelmet, hogy a körhinta ilyen meghajtása életveszélyes is lehet.) A tanóra zárásaként egy inerciarendszer – nem inerciarendszer csoportosításos Learningapps feladattal összegezzük a tanultakat.

Fejlesztési célok

Az óra célja a köznyelvben és más tantárgyakban megjelenő tehetetlenségi erők (pl. a centrifugális erő) felismerése, tudatos megkülönböztetése a valódi kölcsönhatásból származó erőktől.

Kerettantervi tematikai egység

Mechanika- dinamika emelt szint

Szükséges eszközök

Számítógép; projektor; internet

Kulcsszavak

inerciarendszer; gyorsuló vonatkoztatási-rendszer; fiktív erő; tehetetlenségi erő

Felhasználható tanulási eszközök