Balti köztársaságok
Témacsomag leírás
A balti köztársaságok 2004-ben csatlakoztak az Európai Unióhoz, egyben NATO tagországok is. Gazdaságuk dinamikusan fejlődik, de a középiskolások a tankönyvből nem tudnak megismerkedni ezekkel az országokkal, mert azok szinte csak topográfiai szinten szerepelnek. A felsőoktatásban tanuló hallgatók előszeretettel választják részképzés helyszíneiül e három kis posztszovjet országot (pl. Erasmus ösztöndíj), érdemes legalább alapszinten megismerkedni természet- és gazdaságföldrajzukkal. Az észt oktatási rendszer a finn oktatási modell „kistestvére”.
Fejlesztési célok
Az Európai identitástudat továbbfejlesztése az Európai Unió, illetve a kontinens országai természeti és társadalmi-kulturális sokszínűségének felismertetésével, az Unió tagországai által közösen megfogalmazott értékek iránti tisztelet, a felelős közösségi magatartás iránti igény kialakításával. Nyitottság kialakítása az országok természeti és kulturális értékeinek megismerése iránt. Az Európai Unióval, illetve a kontinens országaival kapcsolatos hírek, információk értelmezése, érdeklődés kialakítása a közösséget, a kontinens országait érintő témák, események megismerése iránt. Az Európai Unión belüli különbségek okainak felismertetése, az ezek kiegyenlítődésére irányuló programok, alapok jelentőségének megértése.
Kerettantervi tematikai egység
A társadalmi-gazdasági fejlődés regionális különbségei Európában
Szükséges eszközök
falitérkép (vagy kivetíett térkép), tanulói földrajzi atlasz, számítógép, projektor, színes kréta, papírok, gyurmaragasztó
Kulcsszavak
Baltikum; Balti-tenger, Tallin, Riga, Vilnius