Utazás egy új világba

A jó és a rossz háborújáról szóló Narnia krónikái gyermekek ezreinek mutatta meg, mi rejtőzik a ruhásszekrényen túl. A regények töretlen népszerűsége adta az ötletet, hogy a sorozat második részéhez interaktív munkafüzetet készítsünk, amelynek segítségével a diákok még inkább elsajátíthatják a szövegértést és a szövegalkotást. A feladatok lefedik a teljes 3-4. osztályos fogalmazás tananyagot.

„Nagyon hálás vagyok, hogy a fogalmazást egy másik dimenzióban tanulhattuk, gyakorolhattuk. Élvezetes, izgalmas, életszerű a történet; a munkafüzet ehhez széles skálájú, ötletes feladatokat biztosít a szóbeli, írásbeli kifejezőkészséget kitűnően fejlesztve” – foglalta össze Moharos Ágnes kipróbáló pedagógus a Narnia munkafüzettel kapcsolatos tapasztalatait.

Fejlődik a szövegalkotás

2021 tavaszán közel ötszáz gyermek és tanítóik próbálhatták ki elsőként segédanyagunkat, amely C. S. Lewis nyomán invitálja különleges utazásra a diákokat. Az angol teológus könyvei az 1950-es években láttak napvilágot, üzenetük azonban azóta sem kopott meg, a mai napig meséken keresztül közvetítenek keresztyén értékeket. A sorozat második része, Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény négy testvér igazságért és jóért folytatott küzdelméről szól – amelyben természetesen egy percig sem maradnak egyedül. Ehhez a gazdagon illusztrált, közel 200 oldalas könyvhöz készült el a Fogalmazás munkafüzet, ami a szövegértés és a szövegalkotás fejlesztését, valamint az anyanyelvi nevelést segíti az alsó tagozatos korosztály számára.

A munkafüzet már a kipróbálás szakaszában is népszerűnek bizonyult; Madár-Héhn Katalin, aki osztályával szintén részt vett a munkafüzet tesztelésében, úgy fogalmazott, mindnyájuk számára élmény volt a közös írás, olvasás: „A gyerekek is nagyon élvezték, tetszett nekik, így szeptemberben biztosan fogjuk folytatni a megkezdett munkát. Köszönet ezért a fantasztikus munkáért!”

Miért éppen Narnia?

C. S. Lewis a Narnia krónikáival teremtette meg a gyermekfantasy műfaját, melyben az olvasók egy új világot ismerhetnek meg, ahol természetesek a csodák, a beszélő állatok és különleges lények. Ezek a könyvek azonban nem csupán egyszerű mesék, a kalandokon keresztül magát az evangéliumot mondják el a fiataloknak. A szereplőkkel együtt érthetik meg ők is, milyen áldozatot kellett hozni a bűneinkért, de azt is, mit jelent a feltámadás.

A Narniában játszódó kalandok természetes módon ábrázolják a keresztyénség történetét és Isten terveit, az ő igazságosságát. C. S. Lewis úgy szerette volna elmondani a Biblia legfontosabb üzenetét, hogy az túlmutasson a templom falain, és érthető legyen a legkisebbeknek is. A művek rendkívül igényesek, a krisztusi párhuzam pedig kiemeli őket a gyermekirodalom hasonló remekei közül.

Új dimenzió

Ezeket az értékeket figyelembe véve készült el a munkafüzetünk, ami a visszajelzések alapján hamar magával ragadja a gyermekeket. Peresztegi-Nagy Lídia és Varga-Amár Lászlóné szerzőpáros magas színvonalú taneszköze hatékony segítség a fogalmazástanításban, ráadásul a gyerekek élvezik a kalandos történetet is, észrevétlenül kerülnek új világokba, így szövegértésük és íráskészségük együtt fejlődik.

„Mint tanító és mint gyermek is beleképzeltem magam a C. S. Lewis-i fantáziavilágba, amely oly sok lehetőséget ad a gyermeki személyiség formálására. Nem másodsorban pedig a diákokkal megtapasztalhattuk, hogy a szóbeli és írásbeli szövegalkotásnak megannyi formája létezik” – hangsúlyozta Schuller Péterné Fülep Katalin. A pedagógusnak is új távlatokat jelentett munkájában a munkafüzet kipróbálása, az elkészült anyagot precíznek, átgondoltnak és tökéletesen előkészítettnek találta. Mint mondta, mind a munkafüzet írói, mind a könyv szerzőjének mindenre kiterjedő figyelme olyan segítséget adott az alsó tagozatos korosztályt oktatók kezébe, amely évek óta hiányzott a fogalmazás tanításának tudatos elsajátításához. „Nem kevesebbet tettek kolléganőim, mint hogy munkájuk révén a gyerekek olvasóvá váltak. A munkafüzethez kapcsolódó online feladatok a mai kor kihívásainak tesznek eleget, segítve, játékosan tanítva az ismereteket” – tette hozzá.

Kilépni a megszokottból

Hasonló visszajelzések érkeztek más pedagógusoktól is, ahogy a gyermekeknek, úgy nekik is élmény volt kilépni a megszokott keretekből, és egy másik dimenzióból tanítani. Volt, aki azt emelte ki, hogy olyan diákja is megszerette az olvasást, aki korábban nem szívesen olvasott, más pedig azt, hogy a bőséges feladatok közül mindenki szabadon, ízlése szerint válogathat. A tapasztalatok alapján a Fogalmazás munkafüzet komoly segítség lehet a szövegértés és szövegalkotás megszerettetésében, ezért szeretnék, ha a jövőben minél több iskolába eljutna.

A munkafüzet bemutatója, valamint a kapcsolódó online segédanyagok ide kattintva érhetőek el. Ha pedig szeretné megrendelni a munkafüzetet, azt a Kálvin kiadó oldalán keresztül tudja megtenni.