Innovatív alkotóműhelyek és foglalkozások
3D nyomtatókkal és más digitális megmunkálóeszközökkel felszerelt közösségi alkotóműhelyek iskoláinkban? Ez hat református intézményben már nem csupán vágy, hanem valóság!
A Református Tananyagfejlesztő Csoport és a Makerspace sikeres együttműködésének keretében 6 református iskolában ismerték meg az alkotópedagógiát az elmúlt tanévben. A pedagógusok felkészítését követően az intézményekbe érkezett eszközök segítségével próbálhatták ki a diákok a Maker’s Red Boksz tananyagait.
A célokról, a közös munkáról, valamint a tapasztalatokról és az élményekről készült videó elérhető a Youtube-csatornánkon. (Választható angol nyelvű felirat is hozzá.)
Egyre fontosabb, hogy a diákok megértsék az őket körülvevő világ összetettségét, a fizikai eszközök működését, modellezni tudják azokat, és akár önálló prototípusokat tudjanak készíteni, megismerve az innováció, a kreatív alkotási folyamat sajátosságait. Ezért az előző tanévben tizenöt budapesti, halásztelki, kiskunhalasi, miskolci, nagyharsányi és pápai református pedagógussal ismertettük meg a Maker’s Red Box módszertanát.
„Játszani, alkotni mindenki szeret, és közben iszonyatosan sokat lehet tanulni. Mert nem csupán a végtermék a fontos, hanem maga az alkotás folyamata. Alig várjuk, hogy a gyerekeknek is megmutathassuk ezeket a dolgokat!” – nyilatkozta a képzésről Gál Zsolt, a PRK Nagyharsányi Általános Iskolájának tanára.
Az alkotópedagógia egy-egy kerettörténeten keresztül ragadja meg a diákok érdeklődését, a csoportos feladatoknak és szerepjátékoknak köszönhetően pedig bevonja a munkába az összes tanulót, nem csak a természettudományos érdeklődésűeket.
„A digitális történetmesélés és az új eszközök alkalmazása nagyon motiváló a gyerekeknek, sok sikerélményem fűződik egy-egy ilyen foglalkozáshoz. Az eszközök használata kis gyakorlással bárki számára könnyen elsajátítható, nem kell más, csak nyitottság és motiváció” – osztotta meg tapasztalatait egy másik résztvevő, Morvainé Kovács Ibolya kiskunhalasi informatika- és technikatanár.
A közös munka nem állt meg, jövőbeli célunk, hogy készüljön református alkotópedagógiai tananyag is, valamint, hogy egyre több iskolánkban honosodjon meg ez a komplex és innovatív szemlélet. Erre szánjuk az idei tanévet.