Gyakran Ismételt Kérdések – Peregrin – az elveszett adatok nyomában
Az online vetélkedő folyamatosan frissülő segédletét látod. Ha kérdésed van a vetélkedővel, vagy a játékmenettel kapcsolatban, először nézd végig az itt olvasható szócikkeket, hátha megleled a választ. Amennyiben nem találsz érdemi segítséget, kérdésedet küld el a peregrin@reformatus.hu email címre.
A felület kezelésével kapcsolatos kérdéseket a lista végén találod. Ide gyűjtöttük össze a beérkező – más cím alá nem besorolható – kérdéseket is. Ha egyből erre a szakaszra szeretnél ugrani, akkor kattints ide.
Alapinformációk
Mi a játék célja?
A vetélkedőnk célja, hogy a református iskolák diákjai jobban megismerjék saját közösségüket, valamint a református egyházi oktatás történetét és máig élő hagyományait.
Milyen rendszerre épül a játék?
A vetélkedő egy a játékos tanulást segítő online keretrendszere épül, amely nagyban hasonlít modern világunk legnépszerűbb számítógépes játékaira.
Hol érhető el a játék belépő felülete?
A játékot a peregrin.reftantar.hu címről lehet elérni. Bizonyos információkat pedig a vetélkedőt szervező Református Tananyagfejlesztő Csoport oldalán, a reftantar.hu felületén is elérhetőek lesznek.
Mi a játék alaptörténete?
Egy véletlen baleset miatt a Nagy Galaktikus Enciklopédiájából eltűntek a magyar református oktatásról és a református iskolák történetéről szóló adatok. A felbecsülhetetlen értékű digitális információk visszaszerzésére a Galaktikus Tanács a gyakorlott online nyomozót, a Föld bolygó egyik nagy szakértőjét, Peregrint kérte fel.
A feladat azonban hatalmas, így Peregrinnek diákok csapatainak segítségére van szüksége ahhoz, hogy még időben össze tudja gyűjteni az információkat, mielőtt azok végleg elvesznének.
Milyen előzetes tudás kell a játékhoz?
A kérdések megválaszolásához előzetes tudás nem szükséges, viszont fontos mindent figyelmesen elolvasni és átnézni. A sikeres játékhoz igazi nyomozókra van szükség, akik körültekintők és elég alaposak ahhoz, hogy ráleljenek a megoldáshoz szükséges információkra.
Csapatban vagy egyénileg kell játszani a játékot?
Bár a vetélkedőre 3-6 fős csapatokban jelentkezhettetek, nem klasszikus csapatjátékról van szó, mert:
- a játékot egyénileg is végig kell játszani, a tevékenységlistában található egyéni feladatokat a csapat minden tagjának külön-külön is el kell végeznie;
- de az egyéni játék mellett a résztvevőknek csapatban is kell játszaniuk, hiszen csak így tudjátok megoldani a kötelező csapatfeladatokat.
A csapatok eredménye az egyéni teljesítmények és a csapatfeladatok elvégzése után szerzett pontokból adódik majd össze.
Milyen szerepek vannak a játékban?
A vetélkedő során három fontos szerepkört különböztetünk meg, melyekhez más és más feladatok kapcsolódnak:
- csapattag: feladata, hogy egyénileg is végigjátssza az online játékot, és a társakkal együttműködve minél pontosabban oldja meg az egyes pályákhoz kapcsolódó csapatfeladatokat;
- csapatkapitány: végigjátssza egyénileg a játékot, emellett pedig összefogja a csapatot, megszervezi a közös feladatokat és rögzíti az elvégzett csapatfeladatokat;
- mentor: a csapat regisztrációját is végző mentornak kell jóváhagynia a játék online felületén az egyes tevékenységek és csapatfeladatok teljesítését, és figyelemmel kísérnie a csapatok előrehaladását.
Mind a három szereplő ugyanazon a belépő felületen keresztül lép be a játékba – különbségek a belső kezelőpanelben lesznek. A belépőfelület a peregrin.reftantar.hu címről lehet elérni.
Meddig tart a játék?
A játék október 1-vel kezdődik és november 30-ig tart. Ez idő alatt az online rendszerbe a játékosok bármikor beléphetnek.
A játék felépítése
Milyen szakaszokra botható a játék?
Mivel a feladatok megoldására két teljes hónap áll rendelkezésre, a játékot három külön szakaszra bontottuk. Ezek a következők:
- 1. szakasz: október 1. és 15. között;
- 2. szakasz: október 16. és november 7. között;
- 3. szakasz: november 8. és 30. között.
A szakaszok két szempontból fontosak:
- bizonyos pályák csak az új szakaszok megnyitásától lesznek elérhetők (az első szakaszban az 1-4. pályával lehet játszani, a második szakaszban már az 5-8. pálya is elérhető, az utolsó szakaszban pedig már minden pálya bejárható lesz);
- minden szakasz végén tombolasorsolást rendezünk, melyen a szakasz végéig megszerzett egyéni energiapontokból vásárolt tombolákkal lehet részt venni.
FONTOS: A szakaszhatárok nem határidők – a feladatok teljesítésének egyetlen végső határideje van: november 30.
Milyen elemekből épül fel a játék?
A vetélkedő során – a játék használatát bemutató nyitó pálya után – a csapatoknak (és azok tagjainak) a református oktatás 7 meghatározó településéhez kapcsolódó 11 pályát kell teljesítenie. A pályákon a megadott sorrendben kell végighaladni – új pálya akkor válhat elérhetővé, ha a kötelezően teljesítendő feladatokat megoldottad.
Az egyes városokhoz kötődő feladatok (minijátékok) mellett több tevékenységet is el kel végezni, melyek bár egy új pálya megnyitásához nem feltétlen szükségesek, de az értük kapható pontok miatt a csapatok nem hagyhatják figyelmen kívül ezeket sem. (Ezen tevékenységek a „Tevékenységlista” menüpont alatt érhetők el.
Miért fontos a nyitópálya?
Induláskor csak ez a pálya áll nyitva, ami azért fontos, mert tartalmazza a játékkal és a felülettel kapcsolatos legfontosabb információkat, azaz mit hol található, hová kell kattintani, mire kell figyelj stb. Itt kerül bemutatásra az is, hogyan miként lehet pontokat szerezni, és hogyan lehet azokat felhasználni.
Milyen városok kerültek a játékba?
A városok pályái a kárpát-medencei magyar református oktatás legfontosabb helyszíneit – Kolozsvártól indulva, Nagyegyeden, Debrecenen, Sárospatakon, Nagykőrösön és Pápán át egészen Budapestig.
Itt az egyes városok legfontosabb református intézményeivel, azok történetével, a helyi református iskolákat megjárt híres emberekkel, a helyi hagyományokkal és értékekkel ismerkedhetnek meg a diákok.
A játék menete
Mi az a minijáték?
A városok pályáin négy körben, körönként 4-4 minijátékot kell elvégezned, hogy a szükséges adatcsomagokat összegyűjthesd és feltölthesd a Nagy Galaktikus Enciklopédiájába. Amikor minden kötelező minijátékkal végeztél, és az adatcsomagokat feltöltötted, tovább léphetsz a következő pályájára.
A minijátékot akkor teljesíted, ha a feltett kérdések legalább 60%-ra helyesen válaszoltál. Ha sikerrel jársz, adatpontokat kapsz – minél jobb az eredményed, annál többet. Akkor se keseredj el, ha elsőre nem sikerül, olvasd el az információkat alaposabban, hiszen minden megoldás a szemed előtt van. A minijátékokat a sikeres teljesítési szint eléréséig bármennyi alkalommal újra játszhatod.
Mi az adatpont?
Az adatpont a minijátékok teljesítése után összegyűjthető pontokat hívjuk. Az így megszerzett adatok mennyiségét egy külön számláló mutatja. Mivel a játék végeredményét meghatározza, hogy az egyes csapattagok mennyi adatot gyűjtöttek össze, fontos, hogy minél körültekintőbb legyél a feladatok megoldása során.
Az adatpontokat (és az energiapontokat) felhasználva vásárolhatsz magadnak segítőket, valamint extra eszközöket, melyekkel hatékonyabban, gyorsabban és ügyesebben tudsz átjutni a pályákon. (Vigyázz, mert egyes segítők nélkülözhetetlenek lehetnek a továbbjutáshoz.) Ugyancsak az adat- és energiapontok felhasználásával tudsz tombolákat venni a három szakasz végén tartott sorsoláshoz.
Mivel az adatpontokra ilyen sok formában szükséged lehet, mindig jól fontold meg, mire költesz belőlük.
Hogyan szerezhetsz adatpontokat?
A megszerzett adatpontok mennyisége minden esetben a teljesítményedtől függ:
- a kérdések 60%-ának megválaszolása esetén 5 adatpontot;
- a kérdések 80%-ának megválaszolása esetén 10 adatpontot;
- a kérdések 100%-nak megválaszolása esetén pedig 15 adatpontot kaphatsz.
Ha első körben nem tudtál válaszolni a kérdések 60%-ra, az adott minijátékot újra játszhatod.
Mik azok a tevékenységek?
A minijátékok mellett olyan komolyabb munkát igénylő tevékenységekkel (csapatfeladat) is találkoztok majd, melyeket a csapattagokkal megbeszélve kell végrehajtanotok. Ezek teljesítését a mentoroknak a saját felületükön kell majd jóváhagyniuk – amint ez megtörtént, megkapjátok a feladatért járó adatot és csapatpontokat.
Néhány a pályákon való továbblépéshez nem szükséges feladatot csak a „Tevékenységlista” menüpont alatt találsz meg. Mivel az itt megszerezhető pontokra szükséged lesz a végelszámolás során, illetve megkönnyítheti a segítők és extra eszközök begyűjtését, semmiképp se hagyd ki.
Mi az energiapont (és csapatpontot)?
A tevékenységek elvégzését követően energiapontokat kaphatsz, melyek fontosak lesznek a számodra. Ezeket (valamint az adatpontokat) felhasználva vásárolhatsz magadnak segítőket, valamint extra eszközöket, melyekkel hatékonyabban, gyorsabban és ügyesebben tudsz átjutni a pályákon. (Vigyázz, mert egyes segítők nélkülözhetetlenek lehetnek a továbbjutáshoz.) Ugyancsak az adat- és energiapontok felhasználásával tudsz tombolákat venni a három szakasz végén tartott sorsoláshoz.
Mivel az energiapontokra ilyen sok formában szükséged lehet, mindig jól fontold meg, mire költesz belőlük.
Hogyan szerezhetsz energiapontot (és csapatpontot)?
Energia- és csapatpontokat tevékenységeknél felsorolt feladatok teljesítése során szerezhetsz. A tevékenységeket a bal oldali menüsort megnyitva (bal felső sarokban látható három vonalra kattintva), a „Tevékenység”, és azon belül a „Tevékenységlista” pontra kattintva érheted el.
Ezeket a feladatokat érdemes a csapattal leegyeztetve megoldani, teljesítésüket pedig a mentornak jóvá kell hagynia. A pontok megszerzésének feltétele kizárólag a tevékenység teljesítése.
Hány energiapont szerezhető a tevékenységek megoldása során?
A tevékenységeket a rájuk fordítandó idő és energia alapján három csoportba osztottuk, és mindegyikhez külön pontmennyiséget rendeltünk. A kategóriák a következők:
- Hamar megvan: 50 (energia vagy csapatpont)
- Nem macerás: 75 (energia vagy csapatpont)
- Időigényes: 100 (energia vagy csapatpont)
Mi az a csapatpont?
A csapatpontok a csapatfeladatok után szerezhető pontokat takarja. Ezeknek is külön számlálója van. Részleteket lásd az energiapontoknál.
Hogyan számoljuk a csapat eredményét?
A csapatpont összesített számot az egyénileg elért eredmények átlagából és a tevékenységlistában található csapatfeladatokért kapott csapatpontokból számoljuk. A játékot ennek megfelelően a legmagasabb átlagpontot elérő csapat nyeri majd meg.
Mi az az adattömörítő?
Ennek segítségével gyorsíthatod a begyűjtött adatok feltöltését, valamint az új pályák és pályaszakaszok megnyitását. (Egy-egy adatömörítő egy óra várakozástól kímél meg.)
Amennyiben egy minijátékot minimum 80%-os eredménnyel teljesítesz akkor plusz egy adattömörítőt nyersz. De ha szeretnél, az „Extrák” között (energia- és adatpontok segítségével) további adattömörítő eszközöket is vásárolhatsz, fontos azonban, hogy pontjaidra később is nagy szükséged lesz. Jól fontold meg, mikor és mire költesz.
A tombola
Ki vehet részt a tombolasorsoláson?
Minden játékosnak lehetősége van arra, hogy részt vehessen a szakaszok lezárását követő napon megrendezett tombolasorsoláson. Ehhez természetesen tombolát kell vásárolni a Tombola menüpont alatt.
Milyen fajta tombolák vásárolhatóak?
A tombola során minden körben több tárgynyeremény, valamint 10 darab zsákbamacska (meglepetés nyeremény) kerül kisorsolásra.
Amíg az aktuálisan elnyerhető tárgynyereményeket a Tombola menüpont alatt megtalálhatod, a zsákbamacska ajándékairól csak a sorsolást követően tudhatsz meg többet.
Hol és hogyan váthatsz tombolát?
Az aktuális tombolanyereményeket a menü „Tombola” nevű pontja alatt találhatod, a sorsoláson való részvételhez pedig az adat- és energiapontjaidat használhatod fel. A sorsolás eredményéről minden résztvevőt külön üzenetben tájékoztatunk, ezért érdemes figyelni az e-mail címedet.
Meddig válthatsz tombolát?
A szakaszok végén rendezett sorsolásokban azokat a tombolajegyeket tudjuk figyelembe venni, melyeket a szakaszt lezáró napon (október 15-én, november 7-én végül november 30-án) 23:59-ig megvásároltál.
Kell-e tombolát váltanod?
Tombolát váltani nem kötelező. Az rád van bízva, hogy minden szakasz végén részt veszel-e a tombolasorsoláson, vagy sem, mint ahogy arról is te döntesz, milyen nyereményekre mennyi tombolát költesz. Arra azért vigyázz, hogy a beváltható pontjaid száma véges.
Hogyan sorsoljuk ki a tárgynyereményeket?
A tárgynyereményeket külön-külön sorsoljuk – abban a sorrendben, ahogy azok a Nyeremények menüpontban láthatók. Mindenki annyi tombolával vesz részt az egyes sorsolásokon, mint amennyit az adott nyereményhez kapcsolódóan megvásárolt. Fontos azonban, hogy a szakasz végén rendezett tombolahúzás során egy játékos csak egy konkrét tárgynyereményt nyerhet.
Hogyan sorsoljuk ki a zsákbamacska ajándékait?
A tárgynyereményeket követően sorsoljuk ki a 10 zsákbamacska ajándékcsomagot. Ebben az esetben is mindenki annyi tombolával vesz majd részt a sorsoláson, mint amennyit a zsákbamacskához kapcsolódóan megvásárolt, és egy játékos szintén csak egy ajándékcsomagot vihet majd haza.
A játék díjai
A legjobb csapatok
A játék végén az öt legtöbb pontot gyűjtő és az összes pályát teljesítő csapat kap jutalmat. A csapatok ajándékcsomagjainak értéke az elért helyezésüknek megfelelően 50.000 Ft, 45.000 Ft, 40.000 Ft, 35.000 Ft és 30.000 Ft.
A legjobb blog
A vetélkedő részeként összeállított legszebb/legtartalmasabb blogot készítő csapat további 30.000 Ft értékű nyereményt kap. (A blogkészítés nem kötelező feladat a játékban.)
A legaktívabb iskola
A legtöbb összes pályát teljesítő diákkal nevező iskola 50.000 Ft értékű ajándékcsomaggal gazdagodik.
A legaktívabb mentor
A legtöbb összes pályát teljesítő diákkal nevező mentort egy 30.000 Ft értékű ajándékcsomaggal jutalmazzuk.
A játék felületével kapcsolatos kérdések
Kinek küldök üzenetet az „E-mail küldése” funkcióval?
A képernyő jobb alsó sarkában található linkre kattintva egy üzenetküldő felületet nyithatsz meg. Itt azonban nem a mentorodnak, vagy csapattársaidnak küldhetsz levelet, hanem a játék szervezőinek tehetsz fel kérdést, vagy jelezheted észrevételeidet.
Ezt az üzenetet tehát sem a mentorod, sem a csapattagok nem fogják megkapni.
Hol tudom jóváhagyni a diákok tevékenységeit? (csak mentoroknak)
Amikor egy diákok teljesít egy tevékenységet, a mentort a rendszer erről külön üzenetben tájékoztatja, illetve e-mait is küld. Ha a mentor az üzenetre kattint, akkor megjelenik egy felület, ahol jóváhagyhatja a diák tevékenységét. Ezt követően a diák megkapja a tevékenységért járó pontokat.
A hasonló üzeneteket a játékfelület bal oldali menüsorának „Üzenetek” menüpontja alatt érheti el.