Online tanulás – Intézményi lehetőségek
A digitális oktatás megtervezése, iskolai szintű szervezése elsősorban intézményvezetői feladat. A távolléti oktatás megszervezésére készültek ajánlások, amelyek hasznosak lehetnek nemcsak a teljes távolléti oktatási feltételek mellett, hanem a digitális eszközök egyéb oktatási helyzetekben való alkalmazás megtervezésekor is.
Az intézményvezetők segítséget is kérhetnek, például az Oktatási Hivatal által működtetett szaktanácsadói hálózattól, a szaktanácsadók között digitális szaktanácsadók is vannak. A helyileg illetékes Pedagógiai Oktatási Központ felé kell jelezni az igényt, akár intézményi, akár osztálytermi szinten van szükségünk szakmai támogatásra.
Témák
Tervezés
Az intézmény vezetője abban is kaphat segítséget, hogy felmérje hol tart az intézménye digitális fejlettsége. Kihasználnak-e minden lehetőséget, van-e szükség eszköz- vagy éppen módszertani fejlesztésre, vannak-e problémák, amelyekkel érdemes foglalkozni.
Csapat
A vezető egyik első feladata az, hogy felmérje a saját csapatát, annak tudását, felkészültségét, valamint a rendelkezésre álló eszközöket. Az intézmény rendszergazdája – amennyiben van – nagymértékben tudja támogatni a vezetés munkáját. Ismeri a kollégáit, és valószínűleg azzal is tisztában van, hogy eddig ki milyen mértékben és hogyan alkalmazott digitális eszközöket. A saját eszközeik és lehetőségeik ismeretében, tudja támogatni a vezetést a közös platform kiválasztásában, annak beüzemelésében, a csoportok kialakításában stb. Amennyiben szükséges, akár technikai betanítást is tud a kollégáinak szervezni. Az elmúlt időszakban pedig arra is láthattunk példákat, hogy az esetlegesen hiányzó szakértelmet szülői felajánlások, szervezetek, idősebb diákok segítségével lehetett pótolni. Az Oktondi projekt keretében például több mint 5000 egyetemista fogott össze az online távtanításra áttért köznevelés támogatására.