Magyarország a II. világháborúban

    Témacsomag leírás

    A II. világháború témája vagy beszippantja a diákságot vagy pedig megrémülnek tőle, hiszen a téma ijesztően szerteágazó és komplex, így könnyen el lehet benne veszni. Igaz ez még akkor is, ha a témát csak hazánk eseményeire korlátozzuk, hiszen ez esetben sem tudjuk a nemzetközi történéseket egy pillanatra sem szem elől veszíteni. A 21. században – de korábban is így volt talán – a történelemtanítás csak akkor lehet sikeres és érheti el a célját, ha a diák van a középpontban, azaz fel tudjuk kelteni az érdeklődését, ha az órán elhangzottakat kapcsolatba tudja hozni saját szűkebb értelemben vett világával, azaz személyesen megszólítva érzi magát. Nehezen találnánk a II. világháborúnál szerteágazóbb témát, igyekezzünk ezt előnyként kezelni és kihasználni azt, hogy nagy valószínűséggel a legkülönbözőbb érdeklődésű diákok is egyaránt meg fogják találni az őket a témához bilincselő résztémát. Ebben a folyamatban van nagy szerepe a tanárnak, akinek össze kell hoznia a „keresletet a kínálattal”. Van például egy cserkész az osztályban? Akkor Teleki Pálon át vezet az út a háborúhoz. Vagy van olyan diák, aki sváb településen lakik? A malenkij robot lehet az őt megérintő téma. Jelen törikalauz arra hivatott, hogy segítsen a pedagógusoknak megtalálni a diákjaikhoz vezető utat.

    Fejlesztési célok

    Kerettantervi tematikai egység

    http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html

    Szükséges eszközök

    számítógép, projektor

    Kulcsszavak

    első bécsi döntés, második bécsi döntés, Don-kanyar, munkaszolgálat, malenkij robot, hintapolitika, SZEB, revízió, Benes-dekrétum, örökbarátsági szerződés, Ideiglenes Nemzeti Kormány, Kállay Miklós, Szálasi Ferenc, zsidótörvények

    Felhasználható tanulási eszközök